«دانشآموزان معتقدند موش آزمایشگاهی شدهاند»/ به دوران دیپلم ردی برمیگردیم؟
آبان نیوز| خیلی زود دلمان برای قبلی تنگ شد، از زمانیکه مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی جای شیوه قبلی سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاهها را گرفت انگار همه نگرانیها را با ضریب محاسبه کرد، روشی که وزیر آموزش و پرورش آن را اینطور تعبیر کرد: «بنا بود بر رویکرد کاهش استرس دانش
آبان نیوز| خیلی زود دلمان برای قبلی تنگ شد، از زمانیکه مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی جای شیوه قبلی سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاهها را گرفت انگار همه نگرانیها را با ضریب محاسبه کرد، روشی که وزیر آموزش و پرورش آن را اینطور تعبیر کرد: «بنا بود بر رویکرد کاهش استرس دانش آموزان و خانوادههای آنها تمرکز کنیم نه آنکه دانشآموزان و اولیاء را با مشکلات جدی و استرسزا مواجه کنیم.»
به گزارش خبرآنلاین، خود نفرات برتر کنکور هم چندان دل خوشی از این مصوبه ندارد؛ «این روش واقعا در حق بچه پانزده سالهای که باید امتحان نهایی دوره دهم یازدهم و دوازدهم را بدهد اجحاف است.» یا مثلاً «خانوادهها و مردم از این مصوبه ناعادلانه نگران هستند و نباید نسبت به خشم و نگرانی مردم بیتفاوت باشیم.» واکنش دو نفر از رتبه برتریهای کنکور گذشته است.
محرومیت برای همیشه/ این مصوبه عادلانه نیست
مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیت داشت از تاثیرگذاری آزمون سراسری در قبولی داوطلبان برای ورود به دانشگاهها کم کند، راه حل را در افزایش تاثیر معدل دانشآموزان پیدا کرد، معدلی که حالا یک سهم ۶۰ درصدی دارد و در مقایسه با کنکور با سهم ۴۰ درصد دست بالا را گرفته است، بهطور طبیعی کسی دوست ندارد سهم ۶۰ درصدی معدل را از دست بدهد، اما با توجه به دفترچه راهنمای آزمون سراسری سال ۱۴۰۴، این علاقهمندی با یک محدودیت مواجه است، اینکه داوطلبان فقط یک بار حق ترمیم معدل خود را دارند، مصوبهای که کمی شرایط را برای داوطلبان ورود به دانشگاه سخت میکند، اگر آنها در فرصت داده شده برای ترمیم معدل نتوانند آنطورکه باید و شاید معدل خود را تقویت کنند تقریباً باید با یک بخش بزرگ از سهم قبولیشان در دانشگاه خداحافظی کنند، یا حداقل اینکه باید قبولی در دانشگاههای برتر و رشتههای پر رقیب را فراموش کنند.
علی شریفی زارچی، استاد دانشگاه صنعتی شریف هم در واکنش به همین بند در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «مصوبه جدید شورای عالی آموزش و پرورش در مورد آن که داوطلبان فقط یک بار مجاز به ترمیم معدل هستند به معنای آن است که اگر کسی بعد از ترمیم نتوانست معدل خوبی کسب کند، برای همیشه از ورود به رشتههای برتر دانشگاهی محروم میشود. این مصوبه عادلانه نیست.»
اجازه ترمیم معدل نداشته باشیم ضرر میکنیم
درهمینباره کارزاری هم راه افتاده است، تا لحظه تنظیم این گزارش چیزی حدود ۳۱ هزار ۵۰۰ نفر آن را امضا کردهاند، نویسندگان این کارزار خطاب به «وزیر آموزش و پرورش» و «سرپرست سازمان سنجش آموزش کشور» در بخشی از متن خود نوشتهاند: «معطوف به اطلاعات ارائه شده در دفترچه شماره یک راهنمای ثبتنام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴، در صفحه شماره ۶۷ این دفترچه اعلام شده است که مطابق با مصوبه هزار و بیستمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، متقاضیان کنکور صرفاً یک بار مجاز به ترمیم معدل بوده و اگر کسی از فرصت ترمیم معدل استفاده کرده باشد، امکان ترمیم معدل مجدد را نخواهد داشت!…برخی از داوطلبان کنکور، بنا بر دلایل متفاوت در فرصت ترمیم امتحانات نهایی پارسال نمرات خوبی را کسب نکرده و در صورت عدم امکان ترمیم مجدد معدل، در کنکور امسال بسیار متضرر خواهند شد.»
دانشآموزان معتقدند شبیه موش آزمایشگاهی شدهاند
آنطورکه مشخص است روش اخیر سنجش و پذیرش داوطلبان به دانشگاه و البته محدودیتهای آن حسابی سبب اعتراض شده است. فروغ تیموریان، معلم و کارشناس آموزش دراینباره به خبرآنلاین میگوید: «این قبیل اقدامات بدون هیچ زیرساخت و فقط براساس آزمون و خطا انجام شده است، خود دانشآموزان معتقدند شبیه موش آزمایشگاهی شدهاند. اگر قبل از تغییر روش سنجش و پذیرش ورود به دانشگاهها و راه انداختن ماجرای تاثیر ۶۰ درصدی معدل و امکان ترمیم معدل از چهارتا کارشناس باسابقه استعلام میکردند متوجه میشدند که این روش تاثیرگذار نخواهد بود.»
این یک تبعیض محسوب میشود و اصلاً عدالت آموزشی نیست
او بیان میکند: «همین مسئله باعث شده دانشآموزان درس نخوانند، الان دانشآموز پایه دوازدهمی داریم که مجبور هست دو درس از پایه یازدهم را ترمیم معدل کند، در واقع یک وضعیت سردرگمی و بلاتکلیفی برای دانشآموزان درست کردند، اگر دانشآموزان نتوانند نمرات مدنظر را بگیرند در واقع برای همیشه آن ۶۰ درصد تاثیرگذاری معدل در نتایج نهایی قبولی را از دست میدهند و احتمالاً دستشان به دانشگاههای بزرگ و رشتههای خوب نمیرسد، یعنی فرصت مجددی ندارند، این یک تبعیض محسوب میشود و اصلاً عدالت آموزشی نیست.»
اجحاف برای دانشآموزانی که دسترسی به امکانات ندارند
این کارشناس آموزش ادامه میدهد: «وقتی فقط مدارس خوب و بِرَند میتوانند طوری به دانشآموزان درس بدهند که نمرهاش بالای ۱۹ شود و بتواند تاثیرگذاری ۶۰ درصدی را کسب کند تکلیف دانشآموزی که در مدرسه دولتی معمولی درس خوانده است و معلم خوب ندارد چیست؟ آموزش و پرورش امروز از نومعلمهای تازه فارغالتحصیل شده به دلیل کمبود نیرو برای تدریس در پایه دوازدهم استفاده میکند، نمیخواهم کار معلمهای جدید را زیر سوال ببرم اما متاسفانه این گروه تجربه کافی در تدریس ندارند. ترمیم معدل و تقویت کردن سهم ۶۰ درصدی معدل یک پازل است، نیاز به مدرسه، آموزش و معلم خوب و خیلی موارد دیگر دارد که این ۶۰ درصد تاثیرگذاری در قبولی دانشگاه کسب شود، بنابراین برای دانشآموزی که به این امکانات دسترسی ندارد واقعا اجحاف است.»
بازگشت به دوران دیپلم ردی…
تیموریان به خبرآنلاین میگوید: «اگر به سالهای قبل برگردیم، اصطلاحی وجود داشت بهنام دیپلم ردی، یعنی کسانیکه هیچوقت نمیتوانستند دیپلم بگیرند، اما بعدتر سیستمی را گذاشتند که دانشآموزان تحت هر شرایطی بتوانند دیپلم بگیرند، امروز انگار سیستم طوری شده که به همان دوران دیپلم ردی داریم برمیگردیم، الان شرایط طوری شده که دانشآموزان انگیزه درس خواندن و تحصیل ندارند حالا اگر قرار باشد با برخی مصوبهها این بیانگیزهگی تشدید شود که کار خیلی برایشان سخت میشود. سهم ۶۰ درصد معدل اجحاف کامل به دانشآموز است، نمیگویم معدل دوره متوسطه تاثیرگذاری نداشته باشد، میشود فقط معدل سال دوازدهم را تاثیر داد و حتی میشود سهم آن را پنجا چنجا در نظر گرفت یا مثلاً ۳۰ درصد معدل، ۷۰ درصد کنکور، بنابراین باید وضعیت را اصلاح کرد.
برچسب ها :آموزش و پرورش ، ترمیم معدل ، حذف کنکور ، دانشآموزان ، دانشگاه ، کنکور
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰