آمار عجیب بازار فیلترشکن و فیلترینگ
آبان نیوز: فلیترینگ حداقل برای ۶۰میلیون ایرانی مشکل ساز شده است .حداقل ۶۰میلیون ایرانی از شبکههای اجتماعی فیلترشده استفاده میکنند. با احتساب فروش ماهانه ۱۵۰هزار تومانی هر نسخه فیلترشکن و در نظر گرفتن یک جمعیت ۳۰میلیون نفری، این رقم طی یک ماه به بیش از ۴هزار و ۵۰۰میلیارد تومان میرسد.
به گزارش عرشه آنلاین این امر نشان میدهد که گردش مال هنگفتی در فروش ویپیان و فیلترشکن وجود دارد. اما سود این گردش مالی چند هزار میلیارد تومانی به جیب چه کسانی میرود؟ چند روز پیش وزیر ارتباطات توصیه کرده مردم برای حفظ امنیت دادههاشان، در حد امکان از «فیلترشکنهای رایگان خارجی» استفاده نکنند.
تجارتنیوز نوشت براساس آمارهای رسمی مرکز آمار، حدود ۶۵درصد از جمعیت ایران حداقل یک شبکه اجتماعی دارند، بنابراین حدود ۶۰میلیون ایرانی از فیلترشکن استفاده میکنند. براساس گزارش پایگاه خبری اکسیوس (Axios) محدودیتهای اینترنت در ایران باعث رشد ۳۰۰۰درصدی استفاده از فیلترشکن شده است.
دور زدن فیلترینگ برای شهروندان چقدر آب میخورد؟
روزنامه اینترنتی براز نیز نوشت : اینروزها اگر سری به اینستاگرام یا تلگرام بزنید، افزایش تعداد آگهیهای فروش فیلترشکن توی ذوق میزند: «سرور اختصاصی، بدون قطعی، پشتیبانی ۲۴ ساعته»؛ اینها مزایای تجاری و تبلیغاتی فروشندههای ویپیان است که به طور مشترک در بیشتر آگهیها دیده میشود. هزینه اکانتهای یک ماهه برای هر کاربر، بسته به نوع سرور و ترافیک ارائه شده، از ۵۰ هزار تومان آغاز شده و به یک میلیون تومان نیز میرسد. به طور میانگین اما، هزینه ماهانه یک اکانت ویپیان حدود ۱۵۰هزار تومان است.
طبق آخرین گزارشها، ایران ۷۰ میلیون کاربر اینترنت دارد. در این بین، حدود ۴۸ میلیون نفر، کاربر شبکههای اجتماعی هستند. پلتفرمهایی که در سالهای گذشته به کلی فیلتر شدهاند. به عبارت بهتر، ۴۸ میلیون کاربر اینترنت در ایران، روزانه برای دسترسی به شبکههای مورد استفادهشان به فیلترشکن احتیاج دارند.
آمار دقیقی از سهم فیلترشکنهای پولی در این بین وجود ندارد، اما برای محاسبه، فرض میکنیم در حداقلیترین حالت، ۲۵ درصد کابران از فیلترشکنهای پولی استفاده میکنند. این یعنی گردش مالی فروشندگان ویپیان در ایران، ماهانه حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است. یعنی از آبانماه سال گذشته تا امروز، دور زدن فیلترینگ برای کاربران ایرانی، در بهترین حالت حدود ۱۶هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آب خورده است.
این رقم، چیزی حدود ۲ تا ۳ برابر درآمد علمیاتی شرکت مخابرات ایران است. در این بین، اما تنها فروشندگان ویپیان نیستند که از ابَر سانسور در ایران سود میبرند. درگاههای پرداخت، بانکها، اپارتورهای اینترنتی و حتی شرکت مخابرات نیز در زمره منتفعان این مساله قرار میگیرند.
فیلترشکن ها؛ دروازههای خوشبختی مردم ایران
تجارت نیوز نوشت : همین چند روز پیش که شبکه اجتماعی تردز توسط کمپانی متا رونمایی شد، سیل کاربران ایرانی به سمت این سکوی بینالمللی روانه شد. این امر نشان میدهد داستان فیلترینگ، داستانی شکستخورده است. اما با این همه هجمهای که سمت مردم به فیلترکنندهگان شبکه های اجتماعی خارجی وجود دارد و با اینکه فیلترکردنها هیچ نتیجهای نداده است، چرا همچنان برخی از نهادهایی که هیچگاه نامی از آنها برده نمیشود، همچنان اصرار بر فیلترینگ دارند؟
آیا جز این است که بازار فیلترینگ، بازاری پرسود است که اتفاقا اعداد و ارقامش به حساب برخی از چهرههای خودی واریز میشود؟ سال گذشته بود که روایتهای مختلفی درباره کسبوکار پیچک و بنیانگذار آن یعنی حمید رضازاده، پسر انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان منتشر شد. پیچک کارش طراحی، ساخت و فروش فیلترشکن بود. البته خزعلی هیچگاه زیر بار اینکه پسرش فیلترشکن میفروشد، نرفت.
کاربران اینستاگرام در ایران پیش از فیلترینگ ۲۵ میلیون نفر بودهاند که طبق آمار رتبه هفتم در بین کشورهای استفادهکننده از این اپلیکیشن به ایران اختصاص دارد. در حال حاضر آمار کاربران ایرانی این پلتفرم آمریکایی، از مرز ۵۰ میلیون نفر گذشته است.
آمارها نشان میدهد طی ۵ سال گذشته که تلگرام فیلتر بوده از تعداد کاربران آن کاسته نشده است و بیش از ۴۸میلیون ایرانی از تلگرام استفاده میکنند. بهطور کلی، حداقل ۶۰میلیون ایرانی از شبکههای اجتماعی فیلترشده استفاده میکنند.
با احتساب فروش ماهانه ۱۵۰هزار تومانی هر نسخه فیلترشکن و در نظر گرفتن یک جمعیت ۳۰میلیون نفری، این رقم طی یک ماه به بیش از ۴هزار و ۵۰۰میلیارد تومان میرسد. این امر نشان میدهد که گردش مال هنگفتی در فروش فیلترشکنها وجود دارد. اما سود این گردش مالی چند هزار میلیارد تومانی به جیب چه کسانی میرود؟
سابقه خرید فیلترشکن در ایران
تجارت پرسود فروش ویپیان در ایران فقط به سالهای اخیر محدود نمیشود. سال ۹۲ ایسنا گزارشی منتشر کرده و در آن گفته بود، درآمد حاصل از فروش فیلترشکن در ایران حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است. چندی پیش هم محمدحسن آصفری، نماینده مجلس بدون اینکه نحوه محاسبه گردش مالی فیلترشکنها را روشن کند، درآمد حاصل از آنها را ۵۰هزار میلیارد تومان تخمین زد.
در سال ۱۳۸۷ و پیش از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، اولین موج گسترده فیلترینگ شبکههای اجتماعی گریبانگیر یوتیوب و توئیتر شد. فیلترینگ این شبکهها در حالی صورت گرفت که شرایط کشور آرام بود و بحرانی برای بهانه فیتلرشدن تا آن لحظه وجود نداشت.
در حالی که فیلترینگ شدید و محدودیتهای گسترده اینترنت در ایران، باعث رشد تصاعدی استفاده کاربران از ابزارهای فیلترشکن شده است، عیسی زارعپور وزیر ارتباطات در مهرماه سال گذشته گفته بود فروش فیلترشکن باید جرم تلقی شود. البته آن حرف زارعپور را باید گذاشت کنار اظهار نظر چند روز پیش او در خصوص کندی اینترنت که به مردم تاکید کرد از فیلترشکن رایگان خارجی استفاده نکنید!
البته وزیر ارتباطات ایران هرگز مسئولیت فیلترینگ گسترده اینترنت در ایران به گردش نگرفته است و همواره از اینکه او و وزارتخانه مطبوعش در این زمینه تصمیمگیر نیستند، حرف زده است. در این میان این کاربران ایرانی هستند که ماهانه بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای برقراری ارتباط با دنیا، به دولت خود هزینه پرداخت میکنند.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰