کد خبر : 16987
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 تیر 1402 - 20:56
-

امیرعبدالهیان در نشستخبری مشترک با همتای عمانی خود مطرح کرد

توضیحات روسیه را کافی نمی‌دانیم/با هیچ طرفی در مسیر استقلال‌ و تمامیت ارضی ایران تعارف نداریم

توضیحات روسیه را کافی نمی‌دانیم/با هیچ طرفی در مسیر استقلال‌ و تمامیت ارضی ایران تعارف نداریم
حسین امیرعبداللهیان : با هیچ طرفی در مسیر استقلال‌ و تمامیت ارضی ایران هیچ تعارفی نداریم و روز گذشته از کانال‌های دیپلماتیک توضیحاتی از مقامات روسیه دریافت کردیم؛ ما این توضیحات را کافی نمی‌دانیم.

آبان نیوز| حسین امیر عبداللهیان در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه عمان گفت:اخیرا در بیانیه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و روسیه در مسکو، بندی در مورد تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران گنجانیده شده. ما با هیچ طرفی در مسیر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران هیچگونه تعارفی نداریم. از آنچه در یکی از بندهای این بیانیه در خصوص جزایر سه گانه دارای تعلق همیشگی و ابدی به ایران درج شده ناخرسندیم. در پی احضار سفیر روسیه به وزارت خارجه، روز گذشته از کانال‌های دیپلماتیک توضیحاتی را در این رابطه از مقامات روسیه دریافت کردیم. ما این توضیحات را کافی نمی‌دانیم و هرگز تکرار این رویه را در بیانیه‌ها و مداخله روسیه و یا هر طرف دیگری در مسائل مربوط به تمامیت ارضی ایران را برنمی‌تابیم.

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: معتقدیم روابط کشورهای همسایه باید به صورت زنجیره‌ای افزایش پیدا کند.وی تاکید کرد: گفت و گو کلید اصلی صلح پایدار در منطقه است.امیرعبداللهیان گفت: در سفر اخیرم به شش کشور منطقه‌ شاهد استقبال سران‌ این کشورها از تشکیل شورای گفت‌وگوی منطقه‌ای بودند.وی گفت: از نقش‌ سلطنت عمان در تسهیل گفت و گوهای منطقه‌ای تشکر می‌کنیم.

وزیر خارجه کشورمان گفت: با هیچ طرفی در مسیر استقلال‌ و تمامیت ارضی ایران هیچ تعارفی نداریم و روز گذشته از کانال‌های دیپلماتیک توضیحاتی از مقامات روسیه دریافت کردیم؛ ما این توضیحات را کافی نمی‌دانیم.

وی افزود: در خصوص اوکراین همچنان تأکید داریم بر سیاست اصولی خود مبنی بر توقف جنگ و تمرکز بر راه‌حل سیاسی. معتقدیم احترام به تمامیت ارضی یکایک کشورها بر مبنای حقوق بین‌الملل باید مورد توجه قرار گیرد. بر تمامی ارضی کشورها از جمله اوکراین تأکید داریم و بر موضوع توقف جنگ و تمرکز بر راه‌حل سیاسی اصرار می‌کنیم و از طرفین درگیری می‌خواهیم به مسیر مذاکرات سیاسی بازگردند.

امیرعبداللهیان گفت: روابط ایران و عمان ممتاز و راهبردی است. از نقش سلطنت عمان در تسهیل گفت‌وگوهای منطقه ای و نزدیک کردن دیدگاه‌ها در منطقه تشکر می کنیم این نقش مهمی است که سلطان عمان و وزیر خارجه این کشور و مقامات عالیرتبه این کشور در منطقه به خوبی انجام می‌دهند. از تلاش‌های عمان برای کمک به گفت‌وگوها در مسیر لغو تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه علیه ایران قدردانی می کنیم. برادران ما در عمان همواره در راستای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و به نتیجه رساندن گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها به تلاش‌های سازنده و فعال خود ادامه می‌دهند.

امتیاز شما
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.