کد خبر : 14396
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1401 - 12:43
-

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران خبر داد:

پبشرفت در ساخت ماهواره زلزله‌شناسی آیات/ افتتاح پارک بین المللی فناوری به زودی

پبشرفت در ساخت ماهواره زلزله‌شناسی آیات/ افتتاح پارک بین المللی فناوری به زودی
رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از پیشرفت در اجرای زیرطرح‌های ماهواره زلزله‌شناسی آیات خبر داد و گفت: پارک بین المللی علم و فناوری ایران در ۶ هزار متر بنا و ۶ طبقه به‌زودی افتتاح می‌شود.

آبان نیوز : حسن زمانیان امروز (شنبه) در ادامه نشست خبری آیین اختتامیه سی و ششمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی و بیست و چهارمین جشنواره جوان خوارزمی و اولین جشنواره نوآوری و فناوری خوارزمی با تشریح دستاوردهای سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران درمورد ساخت ماهواره زلزله‌شناسی آیات اظهار داشت: این سازمان دانش فنی ساخت ماهواره را برای اولین بار بومی کرده است.

 

وی به ساخت اولین ماهواره کشور با نام ماهواره مخابراتی مصباح توسط محققان این سازمان اشاره کرد و افزود: دانشمندانی که در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی پرورش یافته به سرمایه ای بزرگ برای کشور تبدیل شده اند.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران تصریح کرد: هسته ساخت ماهواره از این سازمان شکل گرفت و بعد از ماهواره مصباح تحقیقات ادامه یافت. در حال حاضر در حال توسعه ماهواره آیات هستیم که سه زیرطرح آن تمام شده و ۱۲ زیرطرح دیگر تصویب و در حال پایان است.

زمانیان با یادآوری اینکه سازمان زمین شناسی آمریکا هم در این زمینه کار می کند، ادامه داد: با کمک دولت امیدواریم این طرح را پیش ببریم.

وی تاکید کرد: با توسعه ماهواره آیات از مهاجرت و پراکنده شدن دانشمندان حوزه ساخت ماهواره به دلیل تخصص آنها جلوگیری کردیم.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با تشریح دیگر دستاوردهای محققان این سازمان گفت: اولین دستگاه دیالیز را سازمان پژوهش‌ها بومی کرد و این سازمان تنها سازنده دستگاه دیالیز کشور است‌. این دستگاه ها بعد از پنج نسل مختلف تکامل یافته و نسل پنجم دستگاه دیالیز فقط ۲۵۰ سی سی از خون بیمار را وارد دستگاه می کند. نسل ششم دستگاه دیالیز که در حال توسعه آن هستیم، دستگاه دیالیز متحرک است که حتی نمونه خارجی ندارد.

راه‌اندازی پارک بین.المللی علم و فناوری ایران

زمانیان ادامه داد: راه اندازی پارک علم و فناوری بین المللی هم از طرف وزیر علوم به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران سپرده شد. بسیاری شرکت های دانش بنیان در پارک های علم و فناوری به مرحله بلوغ رسیده اند که می توانند به پارک بین المللی منتقل شوند. اساسنامه، آیین نامه و وب سایت پارک بین المللی علم و فناوری کامل شده است.

.وی یادآور شد: ساختمان پارک بین المللی علم و فناوری ایران به مساحت ۶ هزار متر مربع در ۶ طبقه در حال ساخت است که به زودی افتتاح می شود.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران همچنین درمورد شرکت های مستقر در این پارک گفت: شرکت های معتبر داخلی یا شرکت های متعلق به ایرانیان مقیم خارج در این پارک مستقر می شوند. از جهت تحقیق و توسعه دستاوردهای داخلی و خارجی در این پارک گرد هم می آیند. همچنین مذاکراتی با برخی کشورها برای استقرار شرکت های آنها در این پارک انجام شده است. قرار است‌ ۲۰۰ هکتار زمین به عنوان فن بازار اضافه شود.

زمانیان تاکید کرد: یکی از راه های دور زدن تحریم ها این است که محصولات را در همین شرکت ها و فضاهای پارک علم و فناوری بسازیم به جای اینکه محصولات را به سختی بیاوریم.

وی همچنین به تاریخچه فعالیت این سازمان پرداخت و اظهار داشت: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با مصوبه شورای انقلاب سال ۱۳۵۹ شروع به کار کرده و نقش معاونت علمی و فناوری امروز را داشته است.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ادامه داد: بسیاری از صنایع و کارخانجات کشور دانش فنی خود را در این سازمان توسعه داده اند.. این سازمان بدنبال پژوهش صرف نیست، بلکه پزوهشی می خواهد که منجر به تولید شود، به همین دلیل ۱۵۰ شرکت و واحد فناور داریم.

زمانیان به انتشار ۷۸ هزار مقاله در نشریات بین المللی در سال ۲۰۲۲ و رتبه ۱۶ از نظر تولید علمی ایران اشاره کرد و گفت: مقاله به تنهایی کافی نیست و باید از علم استفاده کنیم.

وی همچنین به احصای مشکلات در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی کشور اشاره کرد و یادآور شد: در این سازمان برای رفع نیازهای علمی و کلان کشور و تمرکز بر حوزه های علمی خاص تا سال ۲۰۵۰میلادی، آینده پژوهی انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که کشور باید در راستای رفع نیازهای بشر با شکل بومی شده آن تا سال ۲۰۵۰ میلادی محورهای پژوهشی را احصا و آنها را حل کند.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی توضیح داد: تغییرات اقلیم یکی از مسائل اصلی است و امنیت غذایی، انرژی، هوش مصنوعی، کوانتوم و ارتقای سلامت از جمله محورهایی است که برای حل آنها تلاش می کنیم.

زمانیان گفت: محورهای مختلف تحقیقاتی احصا و ۲۳ طرح کلان ملی کارشناسی و طرح برخی از آنها شروع شده است و برخی دیگر به دنبال تامین اعتبار هستیم./ایرنا

امتیاز شما
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.