کد خبر : 22202
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 مهر 1402 - 10:44

۲ حضور متوالی قطعه سازان ایرانی در مسکو نتیجه داد؛

درخواست رسمی روس‌ها برای مشارکت ایرانی‌ها در صنایع خودرو و قطعه‌سازی این کشور

درخواست رسمی روس‌ها برای مشارکت ایرانی‌ها در صنایع خودرو و قطعه‌سازی این کشور
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: پس از دو سال حضور پیاپی قطعه سازان ایرانی در نمایشگاه «اتومبیلیتی» مسکو، به‌تدریج آثار این حضور در حال هویدا شدن است و اگر ارتباطات به شکل درستی شکل بگیرد، شاهد اتفاقات خوبی در حوزه تولید و صادرات قطعات و خودرو خواهیم بود.

آبان نیوز | «ابراهیم دوست‌زاده»  با اشاره به حضور مسوولان انستیتو «نامی» روسیه در کشورمان، افزود: در روزهای گذشته مسوولان انستیتو نامی روسیه که در حقیقت تعیین‌کننده استراتژی صنعت خودروی این کشور است، در تهران حضور یافتند؛ این انستیتو ضمن ایده‌پردازی در این صنعت، به ارائه خدمات تست برای خودروسازان و قطعه سازان، همچنین طراحی خودرو، طراحی پلتفرم، انتقال فناوری و غیره می‌پردازد.

دوست‌زاده  در گفت‌وگو با  ایرنا ،خاطرنشان‌کرد: نمایندگان این انستیتو اعلام کردند که مطابق دستور رییس‌جمهور روسیه، تا سال ۲۰۳۵ باید ۸۰ درصد خودروهای موجود در این کشور و قطعات آنها داخلی‌سازی شود که فرصت بسیار خوبی برای صنعتگران ایرانی است.

وی با اشاره به نشست مسوولان این انستیتو با «منوچهر منطقی»‌ معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در روزهای گذشته، همچنین اعضای انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در روز گذشته، خاطرنشان‌کرد: پس از این جلسات مقرر شد اقداماتی به صورت عاجل در دستور کار قرار گیرد و روس‌ها خواستار سرعت بخشی به شکل‌گیری ارتباطات فیمابین شدند.

این عضو هیات مدیره صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه‌داد: مقرر شد کارگروه‌هایی با تعداد افراد اندک، اما چابک و سریع در تصمیم‌گیری در دو کشور تشکیل شود که مورد حمایت خودروسازان و قطعه ‌سازان دو کشور، همچنین وزارتخانه‌های صنعت طرفین باشد.

وی اضافه‌کرد: پس از آن، مقرر شده تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه برای تولیدات مشترک به‌منظور رفع نیازهای طرفین به امضای رسمی برسد و بلافاصله پس از آن، فهرستی از نیازهای صنایع قطعه‌سازی و بازار خدمات پس از فروش روسیه و همچنین نیازمندی‌های قطعه سازان ایرانی آماده خواهد شد تا بدانیم چه اجزا و قطعاتی باید به فوریت در اختیار صنایع خودروسازی دو کشور قرار بگیرد و تامین شود.

دوست‌زاده خاطرنشان‌کرد: موضوع بعدی، تدوین استانداردهای مشترک به‌منظور تسهیل صادرات و واردات بین صنعتگران دو کشور است که مقرر شده یکی از زیرشاخه‌های کارگروه اصلی یاد شده به موضوع استانداردسازی بپردازد.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور با بیان اینکه مقرر شده این جلسات تا حصول نتیجه هفته ای یک‌بار به صورت برخط و همچنین حضوری ادامه داشته باشد، تاکید کرد: برای تشکیل این کارگروه از همفکری و مشورت مسوولان وزارت صمت، خودروسازان، انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی و همچنین انجمن صنفی سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو استفاده خواهد شد تا تیمی زبده از بهترین نفرات شکل گیرد که موارد بدون فوت وقت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرایی شود.

شنبه هفته جاری (۱۵ مهرماه) همکاری مشترک در زمینه تست و تولید مشترک خودرو و قطعات آن در نشست میان معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت ایران و رئیس انستیتو نامی روسیه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در این نشست که مدیران دو مجموعه خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا هم حضور داشتند، در خصوص «همکاری انستیتو نامی با گروه‌های صنعتی ایران‌خودرو و سایپا»، «انجام استانداردهای محصولات ایران‌خودرو و سایپا توسط انستیتو نامی که تاییدیه ‎مارک اروپا را دارد»، «کاهش هزینه‌ها برای صادرات محصولات ایران‌خودرو و سایپا به روسیه» و «تلاش برای ایجاد فرصت‌های رقابتی و تلاش برای رقابت با محصولات کشورهای دیگر در روسیه» بحث و تبادل نظر انجام شد.

شایان ذکر است، اواخر مرداد امسال جمهوری اسلامی ایران برای دومین سال متوالی با برپایی پاویون اختصاصی، در رویداد بزرگ نمایشگاهی اتومبیلیتی ۲۰۲۳ مسکو حاضر شد. امسال ۳۲ شرکت مشتمل بر شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا، ۲ شرکت بازرگانی و همچنین ۲۸ شرکت قطعه ساز، در اتومبیلتی ۲۰۲۳ حضور یافتند که متراژی بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ متر مربع فضای نمایشگاهی را به خود اختصاص داده‌ بودند.

امتیاز شما
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.