کد خبر : 25049
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 مهر 1403 - 10:25
-

فتح الله گولن رهبر مخالفان اردوغان درگذشت

فتح الله گولن رهبر مخالفان اردوغان درگذشت
فتح الله گولن رهبر جریان گولن که ار مخالفان جدی رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه بود، در ۸۳ سالگی در پنسیلوانیای آمریکا فوت کرد.

فتح الله گولن رهبر جریان گولن که سال‌ها در آمریکا زندگی می‌کرد، شامگاه دیشب (یکشنبه) به وقت محلی بدلیل عارضه قلبی در سن ۸۳ سالگی درگذشت

گولن از سال ۱۹۹۹ در پنسیلوانیای آمریکا زندگی و شبکه عظیم تربیتی-جاسوسی خود در کشور‌های آسیای میانه و شرق اروپا را اداره می‌کرد.

گولن در این سال‌ها تحت حمایت سرویس اطلاعاتی آمریکا (سی آی ای) قرار داشت و علیرغم درخواست‌های مکرر دولت ترکیه برای استرداد و محاکمه وی، واشنگتن هیچگاه حاضر به عودت وی نشد.

دولت ترکیه و رجب طیب اردوغان معتقد بودند کودتا علیه دولت در جولای ۲۰۱۶ توسط نیروهای طرفدار فتح‌الله گولن انجام گرفته‌است در حالی که وی بارها دخالت اش در این کودتا را رد کرده بود.

در پی کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه؛ اردوغان و وزیر امورخارجه ترکیه اعلام کردند که آمریکا باید فتح‌الله گولن را به ما تحویل دهد و هر کشوری که او را تحویل ندهد دشمن ما محسوب می گردد. دولت آمریکا در پی این درخواست، از دولت ترکیه تقاضاء کرد که مستندات خود را ارائه کند.

فتح‌الله گولن در مورد درخواست استردادش اظهار داشت که از حکم استرداد صادره از سوی دولت آمریکا پیروی می کنم؛ اما کودتای ترکیه را رجب طیب اردوغان به راه انداخته است

امتیاز شما

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.